8 Ekim 2008 Çarşamba

CELEBRITY / ÜNLÜ PAZARLAMA


Alkış ünlülerin gıdasıdır. Şöhret çok kişi tarafından tanınmak, ünlü olmak demek. Ünlüler pazarlanır, pazarlama ünlülerden yararlanır. Ünlüler satar[i]. Ünlülerin pazarlanma ve parlatılmasında pazarlama, firma, marka, ürün algılamalarının oluşturulup güçlendirilimesinde ünlüler kullanılır. Bir ünlü ile bir marka yan yana geldiğinde bileşik kaplar kuralı işler. Düzeyi yüksek olan diğerini yukarıya, düşük olan da ötekini aşağıya doğru etkiler. Denge kurulmaz ise, yukarıdaki bundan zarar görebilir.

Ünlülere ürünlerini vererek, görünürlüğü yüksek yer ve zamanlarda kullandırarak, yan yana görülmelerini sağlayarak firmalar ünlülerden yararlandığı gibi, ünlüler de firmalarla sponsorluk-destek anlaşmaları yaparak kendi şöhretlerini güçlendirmeye bakarlar. Ünlüler şöhret ve karizmalarıyla birlikte star (yıldız) olarak da anılırlar[ii]. Ünlü (Ünlüler) pazarlama iki tarafı keskin kılıç gibidir. Doğru kullanıldığında kazandırır, uyumsuz ve yanlış kullanımlar taraflara derin zararlar verir. “Ünlü Satar” kitabında tuzağa düşmemenin yolları anlatılıyor.

“Ünleri mi, Yünleri” mi başlıklı bir yazı için bakınız[iii].



[i]               Hamish Pringle, Celebrity Sells, John Wiley, 2004.

[ii]               Sean Redmond, Sue Holmes, Stardom and Celebrity: A Reader, Sage Publications, 2007.

[iii]              İsmail Kaya, “Ünleri mi, Yünleri mi?”, http://pazarlamabitanedir.blogspot.com 08.10.08

Hiç yorum yok: