WEATHER-BASED MARKETING / HAVAYA BAĞLI PAZARLAMA
Pazarlama faaliyetlerini hava
durumuyla ilintili olarak yürütmek, yönetmek. Atmosferik olaylardaki değişmelerin
müşteriler üzerindeki etkilerini dikkate alan etkin pazarlama uygulamaları
geliştirmek.
Yerküreyi kuşatan hava
tabakası bütün canlıların hayatlarını derinden etkiliyor. Yer kürenin her
noktasındaki hava şartlarını yansıtan hava durumu ve hava tahmin grafikleri
günlük hayatın ayrılmaz bir parçası olduğu kadar, iş dünyasının ve pazarlama
yöneticilerinin de sürekli gözetledikleri bir bilgi kaynağı haline geldi.
Meteoroloji biliminde, araştırmalarında, veri işleme ve iletişim alanında
yıllardır sürdürülen çalışma ve birikimler sayesinde, yerkürede en küçük coğrafî birimlere
varıncaya kadar, kısa, orta ve uzun dönemli hava tahminlerinin isabet gücü önemli ölçüde arttı.
Pazarlamacılar da, hava durumu ve
tahminlerinden pazarlama amaçlarıyla nasıl daha etkin olarak
yararlanabileceklerini, her an değişen bu bilgileri ve öngörülen gelişmeleri kendi işlerine ve faaliyetlerine nasıl
iliştirebileceklerini, müşterilerin davranışları, hayatları ve aralarındaki hava durumuyla bağlantılı etkileşmeleri, “konuşmaları”
arasında kendilerine nasıl yer bulabileceklerini ciddî ve sistemli bir şekilde
düşünmeye başladılar[1].
Weather targeting, weather-triggered
veya weather-based advertising gibi yeni terimler ortaya çıktı. Müşterileri hava durumuna bağlı olarak bölümlendirme ve hedefleme arayışları, hava-ilintili veya hava-temelli kampanyalar, yöneticilerin pazarlama çabalarını, reklâmları, sunacakları promosyonları, müşterilerle
iletişimlerini o andaki veya öngörülen hava durumuna ve tahminlerine göre düzenleme veya değiştirme gayretlerini
ifade ediyor. Zorlu hava ve yol şartlarının öngörüldüğü zamanlarda dört çekerli
araçları, polenlerin yayıldığı yer ve dönemlerde allerji ilaçlarını hatırlatmak
gibi sıradan örneklerin ötesinde, çok sayıda uygulama örneklerine her an rastlanabiliyor.
Yiyecek içecek, giyim kuşam,
seyahat, tatil, turizm, enerji, otomotive, ev ve bahçe ürünleri gibi
sektörlerde hava durumunun insanların satınalma davranışları üzerinde anlamlı etkileri
olduğu biliniyor. Anlık hava durumu verilerini kullanarak pazarlamacılar, insanların,
müşterilerin ve tüketicilerin davranışlarındaki değişmelere göre pazarlama
uygulamalarını ayarlama imkanı buluyor, daha etkili, tam zamanında, tam yerinde
ve bağlamla bütünleşik mesajlar verilebiliyor[2]. Dahası, bunlar doğrudan hava durumu verilerine iliştiren otomatik, robot çözümlerle hayata geçirilebiliyor.
Havaya Bağlı Pazarlama,
geçmiş, mevcut veya muhtemel hava değişikliklerine veya sıradan hava olaylarına
dayalı olarak hem proaktif (öngörülere dayalı öneri ve hatırlatmalar) hem de reaktif kampanyalar (gerçekleşen hava durumunun sonuçlarıyla ilgili olarak yapılan düzenlemeler) tarzında uygulanabiliyor.
Havaya Bağlı Pazarlama’yı
hayata geçirebilmek için firma ve marka yöneticilerinin öncelikle müşterilerinin hava
olaylarından nasıl etkilendiklerini anlamaları, açıklayabilmeleri,
gösterdikleri tipik davranışları öngörebilmeleri gerekiyor. Peşinden, bu
davranış değişikliklerine ayak uydurabilmek için, müşterilere yönelttikleri
sunumlarda neleri ne derecede değiştirebileceklerini tasarlamalarına sıra geliyor. Sonunda da,
giriştikleri uygulamaların sonuçlarını ölçme ve değerlendirmeleri gerekiyor.
Yazlık ve kışlık ürünler hava
sıcaklığıyla doğrudan ilgili. Hava durumuyla, müşterilerin araba ve ev gibi birim
değeri yüksek ürün satınalma kararları arasında bir alaka olduğuna dair
araştırmalara rastlanıyor. (Olumlu hava şartlarında satışlar artıyor, olumsuz durumlarda frenleniyor) Bazı firmaların çevrimiçi reklam satınalmalarında
firmaların hava durumuna bağlı olarak hangi mesajları kimlere yönelteceklerine dair, frekans, miktar, yer ve zaman boyutunda otomatik
çözümler üreten yazılımlar kullandıkları biliniyor.
Havaya Bağlı Pazarlama,
firmalara yeni müşteri segment ve gruplarına kendilerini duyurabilme, onlarla
ilişki kurabilme fırsatları da getirebiliyor.
Diğer pazarlama
kampanyalarında da söz konusu olduğu gibi, havaya bağlı pazarlama çabalarında
firmaların karmaşık süreç ve prosedürleri hava şartlarına göre
ayarlayabilmeleri, an be an değişen, çok hızla planlanıp uygulanabilecek
çözümleri çok yakından takip edebilme becerilerini geliştirmeleri gerekiyor.
[2] İç
giyim, hazır giyim, içecek gibi sektörlerdeki bazı uygulamalar ve bir ücretsiz
rehber için bakınız: http://www.weatherunlocked.com/resources/the-complete-guide-to-weather-based-marketing?q=download
http://www.weatherunlocked.com/blog/2014/august/how-effective-is-weather-based-marketing-4-case-studies-with-roi-stats
, 12.09.2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder