12 Eylül 2015 Cumartesi

WEATHER-BASED MARKETING / HAVAYA BAĞLI PAZARLAMA

WEATHER-BASED MARKETING / HAVAYA BAĞLI PAZARLAMA

Pazarlama faaliyetlerini hava durumuyla ilintili olarak yürütmek, yönetmek. Atmosferik olaylardaki değişmelerin müşteriler üzerindeki etkilerini dikkate alan etkin pazarlama uygulamaları geliştirmek.
Yerküreyi kuşatan hava tabakası bütün canlıların hayatlarını derinden etkiliyor. Yer kürenin her noktasındaki hava şartlarını yansıtan hava durumu ve hava tahmin grafikleri günlük hayatın ayrılmaz bir parçası olduğu kadar, iş dünyasının ve pazarlama yöneticilerinin de sürekli gözetledikleri bir bilgi kaynağı haline geldi. Meteoroloji biliminde, araştırmalarında, veri işleme ve iletişim alanında yıllardır sürdürülen çalışma ve birikimler sayesinde, yerkürede en küçük coğrafî birimlere varıncaya kadar, kısa, orta ve uzun dönemli hava tahminlerinin isabet gücü önemli ölçüde arttı.
Pazarlamacılar da, hava durumu ve tahminlerinden pazarlama amaçlarıyla nasıl daha etkin olarak yararlanabileceklerini, her an değişen bu bilgileri ve öngörülen gelişmeleri kendi işlerine ve faaliyetlerine nasıl iliştirebileceklerini, müşterilerin davranışları, hayatları ve aralarındaki hava durumuyla bağlantılı etkileşmeleri, “konuşmaları” arasında kendilerine nasıl yer bulabileceklerini ciddî ve sistemli bir şekilde düşünmeye başladılar[1].
Weather targeting, weather-triggered veya weather-based advertising gibi yeni terimler ortaya çıktı. Müşterileri hava durumuna bağlı olarak bölümlendirme ve hedefleme arayışları, hava-ilintili veya hava-temelli kampanyalar, yöneticilerin pazarlama çabalarını, reklâmları, sunacakları promosyonları, müşterilerle iletişimlerini o andaki veya öngörülen hava durumuna ve tahminlerine göre düzenleme veya değiştirme gayretlerini ifade ediyor. Zorlu hava ve yol şartlarının öngörüldüğü zamanlarda dört çekerli araçları, polenlerin yayıldığı yer ve dönemlerde allerji ilaçlarını hatırlatmak gibi sıradan örneklerin ötesinde, çok sayıda uygulama örneklerine her an rastlanabiliyor.
Yiyecek içecek, giyim kuşam, seyahat, tatil, turizm, enerji, otomotive, ev ve bahçe ürünleri gibi sektörlerde hava durumunun insanların satınalma davranışları üzerinde anlamlı etkileri olduğu biliniyor. Anlık hava durumu verilerini kullanarak pazarlamacılar, insanların, müşterilerin ve tüketicilerin davranışlarındaki değişmelere göre pazarlama uygulamalarını ayarlama imkanı buluyor, daha etkili, tam zamanında, tam yerinde ve bağlamla bütünleşik mesajlar verilebiliyor[2]. Dahası, bunlar doğrudan hava durumu verilerine iliştiren otomatik, robot çözümlerle hayata geçirilebiliyor.
Havaya Bağlı Pazarlama, geçmiş, mevcut veya muhtemel hava değişikliklerine veya sıradan hava olaylarına dayalı olarak hem proaktif (öngörülere dayalı öneri ve hatırlatmalar) hem de reaktif kampanyalar (gerçekleşen hava durumunun sonuçlarıyla ilgili olarak yapılan düzenlemeler) tarzında uygulanabiliyor.
Havaya Bağlı Pazarlama’yı hayata geçirebilmek için firma ve marka yöneticilerinin öncelikle müşterilerinin hava olaylarından nasıl etkilendiklerini anlamaları, açıklayabilmeleri, gösterdikleri tipik davranışları öngörebilmeleri gerekiyor. Peşinden, bu davranış değişikliklerine ayak uydurabilmek için, müşterilere yönelttikleri sunumlarda neleri ne derecede değiştirebileceklerini tasarlamalarına sıra geliyor. Sonunda da, giriştikleri uygulamaların sonuçlarını ölçme ve değerlendirmeleri gerekiyor.
Yazlık ve kışlık ürünler hava sıcaklığıyla doğrudan ilgili. Hava durumuyla, müşterilerin araba ve ev gibi birim değeri yüksek ürün satınalma kararları arasında bir alaka olduğuna dair araştırmalara rastlanıyor. (Olumlu hava şartlarında satışlar artıyor, olumsuz durumlarda frenleniyor) Bazı firmaların çevrimiçi reklam satınalmalarında firmaların hava durumuna bağlı olarak hangi mesajları kimlere yönelteceklerine dair, frekans, miktar, yer ve zaman boyutunda otomatik çözümler üreten yazılımlar kullandıkları biliniyor.
Havaya Bağlı Pazarlama, firmalara yeni müşteri segment ve gruplarına kendilerini duyurabilme, onlarla ilişki kurabilme fırsatları da getirebiliyor.
Diğer pazarlama kampanyalarında da söz konusu olduğu gibi, havaya bağlı pazarlama çabalarında firmaların karmaşık süreç ve prosedürleri hava şartlarına göre ayarlayabilmeleri, an be an değişen, çok hızla planlanıp uygulanabilecek çözümleri çok yakından takip edebilme becerilerini geliştirmeleri gerekiyor.

Hiç yorum yok: