26 Kasım 2013 Salı

FEMINIST MARKETING / FEMİNİST PAZARLAMA

 FEMINIST MARKETING / FEMİNİST PAZARLAMA

Feminist pazarlama, kadın haklarını gözeterek kadının ilgi alanlarını ve psikolojik eğilimlerini öne çıkaran yeni bir akım[1]. Pazarlama teorileri ile feminizm arasındaki ilişki 1990’larda hız kazandı. Kadının sosyal ve politik ko-numu erkek egemen toplumlarda güçlendikçe klasik pazarlama teorilerinin rengi de zaman içinde değişti, pembeleşti.
Antropoloji, edebiyat, psikoloji, sosyoloji ve tarih felsefesinde kadının yeri konusunda yıllar içinde yaşanan değişmeler pazarlama için de söz ko-nusu[2].
Feminist anlayış önce iletişim ve reklam dünyasına girdi, son dönemlerde pazarlama teorilerine konu olmaya başladı. Gelecekte karar vericilerin ço-ğu, erkek olsun, kadın olsun, feminist bakış açısıyla tüketim yönelimi gösterecek, feminizm dalgasını dikkate almayan markalar ve şirketlerin çoğu pazar kaybedecek.
Feminizmi seçkinci ve entelektüel bakış açısıyla yorumlamak feminist pazarlamayı tam yansıtmıyor. Feminist pazarlama derken, aklı sürekli seks dürtüleriyle afyonlanmamış, aklı ve algıyı yönlendiren, inovatif kavramları içselleştirmiş bir toplum kesimi kastediliyor.
Feminist pazarlama yaklaşımı bir cinsiyet pazarlaması değil, bir akıma yakıştırılan ad. Feminist pazarlama sayesinde kadınlar reklamlara çıkan birer cinsel motif olmaktan sıyrılıp, psikolojik tutumların yönlendirilmesi konusunda karar verici pozisyonlara gelebilecekler.
Feminist pazarlama deyince feminizmi literatürdeki niteliğiyle sadece kadınlara özgürlük olarak anlamanın ötesine geçmek gerekiyor.
Sözlük tanımlarıyla feminizm, kadın haklarının siyasal, sosyal ve ekonomik açıdan erkeklerle eşitliğini savunan bir akım. Öyle algılansalar da, feministler erkek nefretini değil eşitsizlik nefretini öne çıkarıyorlar.
Feminizm şimdilerde üçüncü dalgasını yaşıyor[3]. Ondokuzuncu yüzyılın sonu, yirminci yüzyılın başında hakim olan birinci dalgada, hakların kullanılması bakımından kadın er-kek eşitliği mücadelesi yaşandı. 1990’lara kadar süren ikinci dalgada feminizm, kadınların özgürlüğü üzerinde yürüdü. Üçüncü dalga feminizm ise, kadınların çok renkli, çok etnisiteli, çok uluslu, çok dinli, çok kültürlü arkaplanlara sahip olduğunu kabul eder.
Feminist pazarlama, Pazarlama eğitimlerine de konu oldu. “Pink Marketing” adıyla sunulan seçimlik bir dersin müfredatı[4], feminist pazarlamanın amacı, kapsamı, içeriği, özellikleri, eğitim yöntemi ve uygulamaya yansımaları hakkında daha ayrıntılı bilgiler verebilir.
Feminist teori, cinsiyetçiliği toplumsal bir egemenlik biçimi olarak değerlendirir ve “toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin” doğasını anlamayı amaçlaya-rak, varsa eğer bu sisteme karşı mücadele etmeyi benimser[5]. Feminist pazarlama, cinsiyet farklılığı yerine tüketimde bilişsel gelişim ve sosyalleşmeyi hedef alıyor.



[1] Nur Demirok, Para, s.448.
[2] Pazarlama ve Feminizmin geçmişi, günümüzdeki durumu ve geleceği hakkında bir yazı için bakınız: http://tinyurl.com/lrcpbmu
[4] http://tinyurl.com/kg9vage

Hiç yorum yok: