LOCATION BASED
MARKETING / YER TEMELLİ PAZARLAMA
Geo Marketing olarak da
bilinen, müşteri-yer ilişkisine dayalı pazarlama uygulamaları. Mobil
pazarlama, sosyal medya pazarlama, GPS temelli hedefleme (GPS Based Targeting) gibi başka
pazarlamalarla birlikte yürütülen faaliyetler sayesinde pazarlamacılar hedef
kitleye o anda bulundukları yerle ilişkili
öneriler ve etkiler yöneltebiliyorlar. Google Places, Facebook Places, Foursquare,
Gowall ve benzeri hizmetlere katılan firmalar, kendilerini, mağaza ve işyerlerini
bu sistemlere tanıtarak yer temelli pazarlama faaliyetlerine katılmak, başlatmak veya bir parçası olmak imkanı bulabiliyorlar[1].
Geo Marketing ve Mobile Marketing’e de bakınız.
Tüketicilerin yakın
çevrelerinde sunulan fırsat tekliflerinden haberdar olmalarına ve bu
fırsatlardan yararlanmalarına imkan sağlayan
hizmetlerden bazıları[2]:
Notikum Singapurlular’ın
yakın çevrelerindeki fırsatları gerçek zamanlı olarak bulmasına yardımcı olan
lokasyon temelli bir uygulama. Fırsatları "Alışveriş",
"Yemek" ve "Eğlence" olarak
kategorize ediyor.
Groupon’un
Nisan 2011’de kullanıma sunduğu Groupon
Now adındaki mobil uygulama sayesinde
tüketiciler bulundukları bölgedeki işletmelerde kısa süre boyunca geçerli olan (çoğu zaman sadece birkaç saat boyunca ya da belirli dönemlerde
geçerli) fırsatlardan yararlanabiliyorlar.
Brouha müşterilerin alışveriş sırasında mağaza içindeki fırsat tekliflerinden anında
haberdar olmalarını sağlayan bir mobil
mesajlaşma platformu. Müşterilerin kendileriyle ilgili herhangi bir kişisel bilgi paylaşmasına ihtiyaç duymadan çalışıyor.
Avusturalya ve Yeni
Zelenda’da bulunan AMP Alışveriş Merkezlerindeki mağaza işletmecileri QuickerFeet uygulamasını kullanarak çevrede alışveriş yapmakta olan
tüketicileri mağazalarındaki
promosyonlardan haberdar edebiliyorlar. İki
telekomünikasyon sağlayıcısı AT&T ve
O2 sırasıyla ShopAlerts ve Priority Moments uygulamaları ile müşterilerine lokasyon temelli kişiye özel fırsat teklifleri hizmeti sunuyor.
BiteHunter, restoran
portalları ve sosyal paylaşım ağlarını tarayarak kullanıcıları yakın
çevrelerindeki yemek fırsatlarından gerçek zamanlı olarak haberdar eden bir
uygulama. Willcall San
Francisco’da aynı gün içinde yarı fiyatına tiyatro ve konser bileti arama ve
satın alma imkanı tanıyor. Priceline son
dakika oteli arayanlar için Tonight-Only adlı
uygulamasını Eylül 2011’de kullanıma açtı.
Güney Koreli mobil iletişim şirketi SK Telecom Temmuz 2011’de Çin’de tablet bilgisayar entegre
edilmiş alışveriş arabaları ile
akıllı telefonları senkronize ederek müşterilere
gerçek zamanlı mağaza içi
bilgilendirme sağlayan bir servisin
testlerini gerçekleştirdi.
Aisle 411 kullanıcıların
alışveriş sırasında mağazada aradığı
ürünü bulmalarına yardımcı olan ve akıllı telefonlarına dijital indirim
kuponları gönderen bir alışveriş uygulaması. Kullanıcılar çeşitli alışveriş aktiviteleri karşılığında puan da
kazanıyor ve bu puanlar sayesinde belirli mağaza ve markalardan ek indirim fırsatları elde etme şansına sahip oluyorlar.
ThinkNear uygulaması
mağazaların satışlarının durgunlaştığı saatlerde otomatik fırsat kuponları üretiyor. Ayrıca
yağmur ve kar gibi mağaza içi müşteri trafiğinin düşmesine
yolaçacak bölgesel koşulları da takip
ediyor. İlgili dönemlerde yakın mesafede oturan müşterilere mobil uygulamalarda reklam şeklinde ya da gerçek zamanlı uyarılar yoluyla
otomatik online fırsat kuponları gönderiyor.
Krombera’nın “QR Koridor”
uygulamasında Marmara Forum AVM’nin birinci kat koridorunun zeminini kaplayan binden
fazla QR kodlarını cep telefonlarına okutanlar, markalardan sürpriz hediyeler ve
yüzde elliye kadar indirimler kazanma şansı
yakaladılar (Eylül 2012).
Facebook, Twitter hesabı
veya kimlik numarasıyla giriş yapanlar
hediyelerini aynı gün içinde alabildiler. QR Koridor uygulamasına Arby’s,
Burger King, Faik Sönmez, Girl Stop, İnci,
Karaca, Kervan, Kiehl’s, Kiğılı, Marks & Spencer,
Ortopedia, Oxxo, Penti, Popeyes, Reebok, Sbarro, Tefal, Toyzz Shop ve YKM gibi
markalar katıldı.
[1] Konuyu tanıtan bir yazı için bkz: http://www.mobiadnews.com/documents/R.Buckley_ZagMe_and_LBMktg.pdf
[2] http://trendwatching.com/tr/briefing/
Kasım, 2011.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder