28 Ocak 2009 Çarşamba

BLUE-OCEAN MARKETING / MAVİ-OKYANUS PAZARLAMA

Mavi Okyanus bir strateji türü olarak, W. Chan Kim ve Renee Mauborgne’in 2005 yılında yayınladıkları bir kitapla[i] işletme bilimine girdi. Kızıl okyanus olarak rakiplerin kanlı bıçaklı kapıştıkları yoğun rekabete girişmeksizin, rakibin olmadığı veya rakiplerin rahatsızlık duymayacakları yeni asude pazarları ifade eden mavi okyanuslara açılmayı öngürür. Kızıl okyanuslardan kurtulmak için işletmeler, hangi faktörleri elimine edeceklerini, hangi maliyetleri daha da indireceklerini, hangi yönlerden sektör standartlarının üstüne çıkılabileceklerini, o güne kadar sunulmamış hangi ek özelliklerle farklılaşmayı pekiştirerek yeni bir pazara (dilime) girebileceklerini araştırırlar. Bunlardan ilk ikisi maliyetleri düşürmeyi, son ikisi de müşteri değerini arttırmayı amaçlamaktadır.

Edward de Bono’nun 1992’de yayınladığı “Sur-petition” (Rekabetüstü) kitabıyla[ii] tanıttığı stratejiler de Mavi Okyanus Pazarlamaya benzer.



[i]  W. Chan Kim ve Renee Mauborgne, Blue Ocean Strategy, Harvard Business School, 2005.

[ii] Edward de Bono, Rekabetüstü, Remzi Kitabevi, 1996.

Hiç yorum yok: