CONTENT MARKETING / İÇERİK PAZARLAMA
İçerik Pazarlama,
yıllardır uygulansa da, yeniden popülerleşen bir pazarlama uygulaması olarak,
müşterinin
karşısına
çıkıp onu durdurmaya yönelen geleneksel reklâm ve müşteriyi sıkıştıran öteki etkileme çabalarının karşıtı bir yaklaşımdır. Uygun içeriklerin sağladığı güven, itibar ve otorite
sayesinde, müşterinin
direncinin ve satış önündeki
engellerin daha rahatlıkla aşılabildiği
gerçeğine
dayanır.
Bir bakıma, İçerik
Pazarlama, uygun içeriklerin değişik yollardan kendilerine ulaştırıldığı muhtemel müşterilerin “eğitimi” yoluyla pazarlama amaçlarına
ulaşma süreci
olarak da düşünülebilir.
(Educational Marketing)
Bu bağlamda “içerik”
terimi, insanların dikkatini çeken, ilgisini uyandıran, arzusunu tetikleyen ve onları
bir davranışa davet
eden bilgi ve verileri, belli bir biçim ve anlamlı bir bütünlük içinde sunan
mesaj paketleri olarak tanımlanıyor. “İçerik Pazarlama, müşterilerinizin neye ihtiyaçları
olduğunu anlama ve bunları ona uygun bir bağlamda, dikkat, ilgi çekecek ve
vazgeçilemeyecek bir yoldan ulaştırabilme sanatıdır.”[1]
Ürünle ilgili bilgilerin ötesinde, en iyi uygulamalar, örnek vak’alar, başarı
hikayeleri, fikir önderlerinin mesajları ve daha fazlası[2]
hakkında bilgiler aktarılması yoluyla müşterilerle ilişkiler oluşturulur. Müşteriyi
ilgilendirecek içerikleri sağlamak suretiyle firma, onların gözünde güvenilir
bir kaynak olarak algılanır, müşterilerin dikkat, ilgi ve güvenleri kazanılır, böylece
müşterinin
satınalması kolaylaştırılmış olur.
İçerik Pazarlama’ya ilgi ve bu alandaki gelişmeler yaygınlaşıp
çeşitleniyor. Konuyla ilgili konuşmacıların katıldığı Türkiye’deki ilk İçerik
Pazarlama Konferansı Aralık 2014’de İstanbul’da düzenlenmişti.
En popüler içerik pazarlama yöntemleri, %79 makale yayınlama, %74 sosyal medya, % 65
bloglar, %63 başarı
hikâyeleri, %58 videolar olarak sıralanıyor. Ayrıca, slayt gösterileri ve
faydalı bilgilerden, basit şemalardan,
harita ve grafiklerden, görsel biçimli listelerden veya karikatürlerden oluşturulan infografikler de yayılıyor.
Bu konuyu işleyen bir
yazar, “işletme
okullarında hiç kimse bize, başarılı
birer pazarlamacı olmak için başarılı
birer yayıncı olmamız gerektiğini söylememişti[3].
Artık firmalar, kendilerine bir nevi “aboneler” kazanmaya, sadık izleyiciler
haline dönüştürmeye gayret ettikleri
gruplara ve bireylere yönelik cazip içerikleri, en az medya mesleğindeki
uzmanların ürettiği kalitede hazırlayıp, yaymak zorundadırlar.” diyordu.
Bir rivayete (yoruma)
göre, İçerik Pazarlama Edison dönemine kadar uzanan köklü bir geçmişe sahip[4].
Öz olarak, İçerik Pazarlama, kişilerin veya firmaların birer yayıncı gibi davranmalarını
önerir ve üç aşamadan oluşur: i) belirli bir hedef kitle için anlamlı, ilgi
çekici, değerli ve özgün bir
içerik oluşturmak (meselâ, ürünlerin
tarihi, kaynakları, ürünle ilgili teknolojiler, konunun ünlü isimlerinin
biyografileri vbg.), ii) bu içeriği
hedef kitleye organize ve sistematik bir tarzda ulaştırmanın uygun yol ve araçlarını bulmak, iii) hedef
kitledeki bireyleri bu içeriği
okumaya, izlemeye, dinlemeye, üzerinde düşünmeye, başkalarına aktarmaya, konuşulmasını
sağlamaya ve gereğince davranmaya teşvik etmek[5].
Geleneksel reklâm
araç ve yaklaşımlarının müşteri üzerinde giderek daha az etkili olmaya başlaması, bu pazarlama türüne ilgiyi arttıran etkenlerden
biridir. Ayrıca, üretilen içeriklerin değişik
biçimlerde, değişik araçlarla ve değişik
taktiklerle kullanılabilir olması da bu uygulamaların çekiciliğini arttırıyor. Bir konuda belli bir amaçla
hazırlanan belli bir içerik, bloglar, kitaplar, metin ve ses dosyaları,
videolar biçimine kolaylıkla dönüştürülebiliyor.
Aynı içerikten, değişik departmanlarca değişik
maksatlarla yararlanılabiliyor. (Söz gelişi, firma yöneticilerinin birer fikir lideri olarak
algılanmalarını sağlamak; satış ekibine ve satış çabalarına destek olmak; insan kaynakları ekibi de
firmanın felsefesini çalışanlara
aktarmak amaçlarıyla aynı içerikten yararlanabiliyorlar.)
İçerikler, yeri geldikçe, müşterileri
ilgilendiren-etkileyen çok belirgin konular etrafında ve çok derin bilgiler
içerecek tarzda hazırlanabilir ve böylece daha da güçlendirilebilir. Keza,
içeriklerin kalitesi nispetinde yıllarca değerini koruması, onlarca yıl sonra bile görevini
yapması mümkün olur. Ayrıca, etkili bir İçerik Pazarlama sayesinde firmanın sosyal medya ve
arama motoru optimizasyonu çabalarının etkinliğine de katkıda bulunulabilir[6].
Çeşitli kaynaklarda yer alan, içerik pazarlamaya ilişkin veriler, uygulamaların yaygınlığını ve niteliğini daha iyi anlamamıza yardımcı olabilir:
Hergün 27 milyon içerik
paylaşılıyor. Firmaların onda
dokuzu belli içerikleri ilgili çevrelere pazarlıyor. Pazarlama yöneticilerinin
%78’i içeriklerin pazarlamanın geleceği olduğuna
inanıyor. Pazarlamacıların çoğu
içeriğin geleneksel
reklamlardan daha üstün olduğunu
düşünüyor. Üçte biri,
yeteri kadar içerik üretemediklerini itiraf ediyor. Blogları her ay 329 milyon
kişi okuyor. İçerik sosyal medyayı da güçlendiriyor. Sektöre özel
tvitlerin % 73’ü paylaşılan
içeriklerden oluşuyor. Sosyal medya paylaşımlarının % 99’u birden fazla platformda yayılıyor.
Paylaşılan içeriklerin
tıklanması, satınalma ihtimalini 5 kat arttırıyor. Kullanıcıların % 80’i markalarla
Facebook üzerinden temasa geçmeyi tercih ediyor. İlginç içerikler, insanların sosyal medyada markaları takip
etmelerindeki en önemli üç sebepten biri oluyor. Tam metin içerik sağlayan kaynaklar, müşterilerin tekrar ziyaret ihtimalini % 230 arttırıyor. Tüketicilerin
%68’i ilgilendikleri markalardan kaynaklanan içerikleri okuyorlar. Tüketicilerin
% 58’i editoryal içeriklere güveniyorlar. Beyne gelen bilgilerin % 90’ı görsel
nitelikte oluyor. Görselli içerikler % 94 daha fazla okunuyor. Akıllı telefon
sahiplerinin % 75’i telefonlarında video seyrediyor; bunların % 26’sı günde en
az bir video izliyor. İçerik
pazarlama geleneksel pazarlamaya kıyasla % 62 daha ucuza maloluyor. İçerik pazarlamaya harcanan her lira, geleneksel pazarlamaya
harcananlardan 3 kat daha fazla yeni müşteri getiriyor.
Bookmercial[7]
pazarlama, kitapların da
pazarlama amaçlı kullanılabildiğini
ifade eden, İçerik Pazarlama kapsamında
önerilen bir terim. (Book / Kitap
Pazarlama’ya bakınız.) Dipnottaki[8] kaynağa ve Article Marketing’e de bakılabilir.
[1] Joe
Pulizzi, Newt Barret, Get Content Get
Customers: Turn Prospects into Buyers with Content Marketing, McGrawHill,
2009, s. xvii-xviii. Yeni yazılarına link, Joe Pulizzi www.junta42.com,
Newt Barrett www.ContentMarketingToday.com.
[2]
İçerik çeşitleri için bkz: http://tinyurl.com/3g9jshz
[3]
Robert Roze, Joe Pulizzi, Managing
Content Marketing, The Real Worled Guide for Creating Passionate Subscribers to
Your Brand, CMI Books, Cleveland, 2011, s. 11. Joe Pulizzi ile bir görüşme için
bakınız: http://tinyurl.com/8xojycx
[4] Doğrudan
akımın savunucusu Edison ve alternatif akım yanlısı Tesla rekabetinden, yakın
zaman örneklerine kadar, eğlenceli içeriğin pazarlamadaki önemine ve Edison
Pazarlamasına dair keyifli bir yazı okumak için: http://www.altiustutasarim.com/arsiv/2012/12/edisonun_dahiyane_pazarlama_fi.php
[5] http://www.marketingtrenches.com/marketing-strategy/what-is-content-marketing-and-why-is-it-hot/
11.02.2010 Bu ve konuya odaklanan başka bloglardaki linklere de müracaat
edilebilir: 08.12.2014 http://www.slideshare.net/kamraslide/sosyal-medya-ve-cerik-pazarlama
[6] Yerli
bir içerik pazarlama ajansının hizmetleri için bkz.: http://evaistanbul.com.tr/ 15.11.2012
[7] Victor Cheng, Bookmercial
Marketing: Why Books Replace Brochures in the Credibility Age, Innovation
Press, 2008. (Kitabı tanımak için: http://www.amazon.com/Bookmercial-Marketing-Replace-Brochures-Credibility/dp/0976462478
)
[8] Bkz.,
Rebecca Lieb, Content
Marketing: Think Like a Publisher - How to Use Content to Market Online and in
Social Media, QUE, 2011.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder