22 Eylül 2016 Perşembe

POP-UP MARKETING / FIRLADI ARADAN PAZARLAMA (!)

POP-UP MARKETING / ...... PAZARLAMA

Dijital dünyada web sayfalarında aniden karşımıza çıkıveren, ekranları kaplayabilen pop-up duyurular, öneriler ve reklâmlar  gibi pop-up dükkanlar da pazarlamacıların sıkça başvurdukları bir uygulama haline geldi. Hayatların akışı içinde, hiç beklenmedik yerlerde ve anlarda insanların karşısına çıkarak dikkatlerini yakalamaya yönelik bu uygulamalar belirgin bir pazarlama aracı olarak kullanılıyor. O kadar ki, Web’deki uygulamaların aşırıya kaçması, insanların bunlardan şikayetlerinin artması sonunda, pop-up önleyici yazılımlar ve uygulamalar da beraberinde yaygınlaştı. Pop-up shop uygulamalarına karşı tüketicilerde bu derecelere ulaşan belirgin bir rahatsızlığın oluşmadığı söylenebilir.
90’lı yıllarda dünya metropollerinde ilk örnekleri görünmeye başlayan “pop-up shop” uygulaması, “flash retailing”, “pop-up store”, “shop-in-shop” gibi isimlerle de anılıyor. Şehrin belli noktalarında geçici olarak kurulan prefabrik mağazalarda, satış tırlarında veya mevcut mağazaların bir bölümnde markaların ürünlerinin satışın yapıldığı geçici mağazalar olarak tanımlanıyor. Bu tür mağazalarda sanat eserlerinden giyime, teknolojik aletlerden yeme-içmeye kadar geniş bir yelpazede ürünler satılıyor.
Bu uygulamalar ilk olarak Amerika’da alışveriş merkezlerindeki kiosklarda görülmüş daha sonra caddelerdeki dükkânlara da yayılmış.
“Pop-up shop”larda satış dışında ürün ve katalog tanıtım, imaj tanıtma, tazeleme, güçlendirme gibi faaliyetlere de girişilebiliyor. Moda tasarımcıları, butik atölyeler, internetten satış yapan firmalar pop-up shop’lar sayesinde ürünlerini şehrin farklı noktalarında tanıtma ve satışa sunma imkanına sahip oluyor[1].
Pop-up shop’lar süreleri itibariyle bir kaç günden, üç aya kadar uzanabiliyor. Çoğunlukla yoğun trafiğin yaşandığı merkezlerde, AVM’ler, konser, festival, stadyum gibi sosyal etkinlik alanları ve çevresinde yer alıyorlar. Tanıtım öne çıkıyorsa, fiyatlar mağaza düzeylerinin altında olabiliyor. Tanıtım yapmak, mağazaların kapalı olduğu günlerde satış, yeni ürünleri tanıtmak, mağaza farkındalığını arttırmak, belli bir noktadakı satış potansiyelini ölçmek, stokları eritmek, ve pazar testleri yapmak gibi amaçlara hizmet edebiliyor.
Bu uygulama sayesinde firmalar müşterileriyle iletişim fırsatlarını, satışlarını, marka farkındalığını arttırma, nispeten düşük maliyetlerle pazar araştırmaları yapma imkanı buluyorlar.
Pop-up shop’ların uygulandığı alanlar arasında mevcut mağaza içinde kurulanlar, galeriler ve etkinlik alanlarında gerçekleştirilenler, festival ve fuarlardaki düzenlemeler, kent meydanlarında, işlek noktalarda ve AVM’lerde açılanlar başı çekiyor.




[1] BRANDMAP, Aralık 2015 - Ocak 2016. S.126-127.

Hiç yorum yok: