TWITTER MARKETING /
CIVILTILI PAZARLAMA
(Katkıda bulunmak isteyenlere...)
Sosyal Medya türlerinden biri
olan, mikro-blogging olarak da bilinen Twitter’dan pazarlama amaçlarıyla yararlanma.
Sosyal medya, en basit
haliyle, içeriğinin takipçileri tarafından
üretildiği bir iletişim
platformudur. Yayıncılığın katılımcılığa dönüştüğü bir yapılanma olarak sosyal medya, internet sayesinde hızla
büyüyor ve adeta yeni bir Sosyal Ekonomi doğuyor. Sosyal medyanın diğer araçları olarak, bloglar, üyelik grupları, fotoğraf (Flicker gibi)
ve video (YouTube gibi) paylaşım siteleri de yaygın.
Twitter, 2006 yılında Evan Williams,
Jack Dorsey ve Biz Stone işbirliğiyle kuruldu[1]. Twitter katılımcıları, “Şu anda ne yapıyorsun?” sorusuna 140 karakterle sınırlı olarak
cevap veriyorlar ve bu cevaplar anında yayınlanıyor. Üyeler ve üye olmayan
herkes izleyenler veya izleyiciler olarak Twitter’ın arama imkânlarıyla, merak
ettikleri konulardaki “cıvıltıları” ve merak ettikleri kişilerin o anda neler yaptıklarını öğrenebiliyor. 2010 yılında, saniyede 750 mesajın (twit) yayınlandığı, bu sayının hızla artmaya devam ettiği Twitter’deki haberleşmelerin %
20’sinin ürünler ve hizmetler hakkında olduğu tahmin ediliyordu. Firmalar da bu platformun ticarî
amaçlarla kullanılabileceğini çok geçmeden fark ettiler
ve değişik uygulamalar geliştirdiler.
Twitter’ın gücü ve başarısı, basit, hızlı, kolay üretilebilir, hedeflenebilir, serbestçe izlenebilir ve hızla tepki
alınabilir bir ortam olmasından kaynaklanıyor. İş ortamlarında insanların serbestçe sosyalleşebildikleri “su başı” (water cooler) sohbetlerine benzetilen
Twitter, bunu dünya çapında ve elektronik hızla gerçekleştirebiliyor.
İşletmeler Twitter’dan, kendi
personeli arasında ücretsiz, hızlı ve açık bir haberleşme ortamı (aracı) olarak yararlanabildikleri gibi, pazarlama
amaçlı kullanımlar da hızla yayılıyor. İzleyenler
ve izlenenler olarak kişiler, firmalar, markalar
belli sosyal gruplar arasında kendilerini konumlandırmak, markalarını güçlendirmek,
müşterileriyle ilişkilerini
geliştirmek, yeni ilişkiler ve yeni müşteriler oluşturmak amaçlarıyla Twitter’ı etkin bir biçimde kullanıyorlar.
Twitter, firmaları ve
piyasaları yakından izlemek isteyen kitlelerin, aralarında sosyal etkileşimler geliştirmeleri yoluyla da
pazarlamacılar için izlenmesi adeta zorunlu bir platform olarak önem kazanıyor.
Bu yoldan, firmalar kendileri hakkında kimlerin konuştuğunu, nelerin konuşulduğunu, şu anda kendileriyle ilgili ne gibi gelişmelerin oluştuğunu anında öğrenmek imkânı buluyorlar.
Dünya çapında sosyal
ortamlardaki iletişimlerden dakika bile
geçmeden haberdar olmanın önemini ve bu bilgilerin pazarlamada hangi amaçlarla
kullanılabileceğine dair fırsatları görebilmek
için Twitter’ı ve nasıl işlediğini yakından bilmek gerekiyor. Twitter logosunun e-ticaret
sitelerinde kullanılma biçiminin satışları
etkilediği biliniyor.İnsanlarla
paylaşıldığında kişileri mutlu eden (parfüm, kıyafet, aksesuar...) ve tam tersi
paylaşılması kişileri pek
memnun etmeyen ürünlerin (akne kremi, iç çamaşırı, epilasyon aleti...) satışlarında farklı etkileri oluyor. Satın alınacak ürün herkes tarafından
arzu edilecek bir şey olduğunda insanlar Twitter (veya Facebook) ikonunu gördüğünde ikonsuz ürüne kıyasla satın almaya %25 daha çok yaklaşıyorlar. Aynı şekilde saklamak istedikleri
ürün sözkonusu olduğunda ise bu ikonlar aynı kişileri satın alma davranışından %25 uzaklaştırıyor. Twitter Pazarlama
hakkında başka ayrıntılı tavsiyeler için
bu konuya odaklanan bloglar[2] da izlenebilir.
Piyasa değeri kısa zamanda 8 milyar doları aşan Twitter’ın iş (gelir) modeli ve
firmalarca kullanılma imkânları hakkında bilgi için dipnottaki kaynağa[3]
başvurulabilir.
IBM’in değişik ülkelerdeki binden fazla
çalışanı meslektaşları ve müşterileriyle haberleşmede,
birbirlerini izlemede Twitter kullanıyorlar. Yemek servis şirketi Sodexo yönetici işe almada; ABD’de yerel bir kafe olan The Coffee Groundz
kendini tanıtma, yeni müşteriler kazanma,
kampanyalarını duyurmada; Dell Outlet, eldengeçirilmiş ve kampanyalı ürünlerini satmak için özel fiyatlara
indirilmiş bilgisayarlarına ait haberleri duyurmada; grafik
tasarımcısı Crowdspring.com küresel
tasarımcı havuzundaki 12.000 serbest tasarımcının teklif vermesi ve işlerden haberdar olmaları amacıyla; Twitter Pazarlama’yı
uygulayan firmalar arasında sayılıyor. İngiltere’de
bir çiçekçi, interflora.co.uk, Ekim
2010’da kendince uygun bulduğu kişileri Twitter’da takip edip, “bugün işe giderken çok sıkıntılı anlar yaşadınız, neşelenmeniz için size çiçek
göndermemizi ister miydiniz?” tarzı mesajlar ve ardından bir buket çiçek
gönderdiği bir sosyal medya kampanyası başlatmıştı. İngiltere’de L’Oreal, biotherm.co.uk, yorgunluktan şikayet eden Twittcilere Tweet atıp soruyordu: “Görüyoruz ki,
bugün sizin için çok yorucu geçmiş. Size yorgunluk karşıtı Skin.Ergetic ürünümüzden ücretsiz bir örnek göndermemizi
ister misiniz?”.
Twitter’da sayıları hızla
artan uygulamalardan biri olan Tweet Adder[4], kullanıcılar adına markayı
veya ürünü destekleyen mesajları istenilen aralıklarla gönderiyor, verilen
anahtar kelimeleri araştırıp sınıflandırıyor, izleyen/izlenen
dengesini gözetiyor, neyin gündemde olduğunu takip
edip bilgilendiriyor. Uygulama sayesinde firmaların faaliyetleri hakkındaki
cıvıldamalar ve site trafiği arttırılıyor, benzer
takipçiler anında bulunuyor, hedef alınan Twitter profilleri otomatik takip ediliyor,
hızla yeni takipçiler ediniliyor.
Pazarlamakolik.com, markalar
ve kurumlar için kapsamlı bir uygulama listesi öneriyor[5]:
1. Önce bir Twitter hesabı açın.
2. Twitter hesabınız için seçeceğiniz URL’nin benzeri olmadığından emin olun.
3. Hesabınız için bir resim yükleyin ve profil resminizi özelleştirin
4. Kurumsal web sitenize link verin.
5. Kurumsal web sitenizde ve dışarıya gönderdiğiniz e-maillerde Twitter
hesabınıza link verin.
6. Twitter hesabınızın başlığına markanızın adını dâhil edin.
7. Google Keyword Tool’u kullanarak ürününüzle alakalı kelimeleri
belirleyin.
8. Twitter Bio’nuza bu kelimeleri dâhil edin.
9. Google tarafından indekslenmek için tweetlerinizin ilk 30 harfinde
bu kelimeleri kullanın.
10. Re-tweet edilin ve re-tweetler sayesinde hesabınızdaki backlink sayısını yükseltin.
11. İlgi alanlarına göre hedef kitlenizin
özelliklerini belirleyin.
12. Hedef kitle özelliklerinize sahip kullanıcılara ulaşmak için bu Wefollow
aracını kullanın.
13. Daha fazla kişi kategorisine ulaşmak için Twellow ve buna benzer araçları da
kullanın
14. Twitalyzer
kullanarak endüstrinizi etkileyenleri takip edin. Bu araç Twitterdaki
etkileyici hesapları takip eden kişi sayısı ve lokasyon
bilgileri liste halinde sunmaktadır.
16. Ürününüz ile alakalı anahtar kelimeleri girin
ve Twitter gelişmiş aramada “near this
place” seçeneğini kullanarak ürününüzle
ilgilenebilecek kişileri belirleyin.
18. Web üzerinden Tweet ediyorsanız gelişmiş özelliklere ulaşmak için Twitzap
kullanın.
19. Tweetdeck
sayesinde Twitter’ı masaüstünüzden kullanın ve daha organize çalışın.
21. Geliştirilmiş bir araç olan Socialoomp’u
kullanarak tweetlerinizi programlayabilirsiniz.
22. Kolobratif tweet’ler icin Cotweet kullanın.
23. Konularınızı takipçilerinizin “ilgi
alanlarına” dayanarak secin.
24. Twitter’da ürününüzle ilgili olan başlıkları araştırın ve çıkan sonuçlardaki
kişilerle iletişim kurun.
25. Diyaloğunuzu
güçlendirmek için “#” ile etiketler (hashtags)
üretin.
26. Faydalı linkleri ve yazıları yayınlayın.
27. Yerel trendler hakkında konuşmak için kullanın.
28. Araştırma konunuz ile alakalı hashtag’lerin
(#) listesini yapın.
29. Araştırmanız için gereken etiketlenmiş bilgileri Twubs
ile bulun.
30. Trendrr kullanarak araştırmanız ile alakalı olan
etiketleri analiz edin.
31. Geri bildirim alın.
Firmalar, müşterilerinden direkt feedback
almak için Twitter’i kullanırlar.
32. Aldığınız geri bildirimlere direkt cevaplar verin.
33. Geri bildirimlerinizi
organize etmek için etiketleri kullanın.
34. Twtpoll kullanarak gerçek zamanlı geribildirim almak üzere Twitter’da
basit bir anket yayınlayın.
35. Ürünlerinizin resimlerini
Twitpic ile yayınlayın ve
takipçilerinizden anında geribildirim alin.
36. Twitter search
aracı ile iş arayan kişileri bulun.
38. Aradığınız
nitelikteki kişilere ulaşmak için Twitter hesabınızdan görev tanımını anons edin.
39. Kişilerin şirketinizi daha çok ilgi göstermeleri için Twitpic ile kurumsal
organizasyonlarınızda ya da şirket içerisindeki
aktivitelerinizde çekilmiş resimleri yayınlayın.
40. Rakiplerinizi twitter hesabınızda takip edin.
41. Rakiplerinizin aktivitelerine ulaşmak için Twitter search
kullanın.
42. Rakiplerinizi takip eden kişilerin durumunu analiz etmek için Tweetstats kullanin.
43. Kendi ağınız ile
rakiplerinkini karşılaştırmak için Twitterfriend
kullanın.
44. Satışlarınızı
arttırmak için takipçilerinize Twitter üzerinden özel indirim kuponları verin.
45. Twitter agenda
bu indirim kuponlarını yaymak için Twtqpon’u
kullanın.
46. Cheaptweet
etiketini kullanarak tweetlerinizin indekslenmesini sağlayın ve sunduğunuz fırsatları daha çok kişiye ulaştırın.
47. Twitter’i kullanarak marka bilinirliği sağlayarak satışları arttırabilirsiniz.
48. Twitter’da yapacağınız kampanya için öncelikli olarak amacınızı belirleyin.
49. Kampanyanızın şeffaf olmasına dikkat edin
50. Kampanyanıza kullanıcıların katılım sağlaması için onlardan tweetlerine hashtag eklemelerini isteyin.
51. Kampanyanızın performansını ölçmek için
Twitter trend ölçme aracı olan Trendrr’ı
kullanın.
52. Spam’den uzak durum! Takipçilerine çok fazla
kampanya tweet’i göndermeyin.
53. Kampanyanız için ROI ölçümü yapın. Bunu
birçok yoldan yapabilirsiniz; kampanya sonucunda kazandığınız takipçi sayısı, satılan ürünler, web sitenize gelen yeni
ziyaretçi kriterleri vb.
54. Otomatik feed aracı olan Twitterfeed’I
kullanarak blog sayfanızın trafiğini arttırabilirsiniz.
55. WordPress eklentisi olan Comment Writer’ı
kullanarak bloğunuzdaki yorumları tweet
edebilirsiniz.
56. Twitter Conversations’ı
kullanarak Twitter diyaloglarınızı bloğunuza
dahil edebilirsiniz.
57. Twitter’I kullanarak yazılarınızı viral çalışmaya döndürmek için bloğunuza
retweet tuşu ekleyin. Retweet tuşunu Tweetmeme’den de ekleyebilirsiniz.
58. Birçok marka için
Facebook bir pazarlama kanalıdır. Facebook ve Twitter’ı bir araya getirmek daha
fazla müşteri teması ve diyaloğu sağlamaktadır.
59. Facebook hesabınıza
Twitter’I eklemek için Facebook uygulaması olan Facebook Apps’ı kullanın.
60. Facebook sayfanızda çok
fazla tweet yayımlayarak Facebook sayfanızın üyelerine spam mesaj göndermekten
kaçının.
61. Sadece seçtiğiniz Twitter mesajlarınızı Facebook’da yayınlamak için
Facebook App. kullanın.
62. Haber bültenlerinizi
Twitter hesabınızda paylaşarak daha çok kişiye ulaşın.
63. Tweet SEO’nuz için haber
bülteninizdeki (PR çalışmanızda) anahtar kelimeleri
tweetlerinizin ilk 30 karakterinde bulunmasına özen gösterin.
64. Twitter takipçilerinizi
bu haberleri başkalarıyla paylaşmaları için yüreklendirin ve haber bültenlerinizi viral
kampanyaya çevirin.
65. PR çalışmalarınızı takip etmek için hashtag’ler kullanın.
66. Ücretli bir servis olan Press Releases’i kullanarak PR çalışmalarınızı en çok takip edilen habercilere iletin.
67. PR çalışmanızın ne kadar tweet aldığını analiz etmek için Trendrr
kullanın.
68. Bütün kullanıcılarınıza
direkt mesaj göndermekten kaçının.
69. Kullanıcılarınıza direkt
mesaj göndermeden önce onların ilgi alanlarını analiz edin.
70. Göndereceğiniz direkt mesajları kullanıcılarınızın demografik özelliklerine
göre şekillendirin.
71. Direct mesaj gönderirken
otomatik gönderim araçlarını kullanmayın.
72. Direct mesajlarınızı
mutlaka kişiselleştirin, mesajlarınıza
otomatik olarak gönderilmiş izlenimi vermeyin.
73. Müşterilerinizin ihtiyaçlarını anlamak için Twitter’da markanız
hakkında konuşulanları “gerçek zamanlı”
olarak takip edin.
74. En basit yol olan Twitter
search ile bunu yapmaya başlayabilirsiniz.
75. Monitter kullanarak markanızla ilgili çeşitli anahtar kelimeleri görüntüleyin.
76. Tek bir araç olarak Splitweet’i kullanarak birden fazla
Twitter hesabını yönetebilir ve markanızı takip edebilirsiniz.
77. Radian6 gibi ücretli uygulamalar
sayesinde gerçek zamanlı görüntüleme yapabilirsiniz.
79. Markanızı Twitter’da gerçek
zamanlı olarak takip edin olumsuz görüşlerin
yayılmasına fırsat vermeyin, alarm çalmadan önce müşterilerin tweetlerine cevap verin.
80. Farklı departmanlarda
çalışan elemanlara çeşitli görevler atamak için kullanın.
81. Localbunny’yi kullanarak otomatik olarak müşterilerinizin tweetlerine 7/24 cevap verin.
82. ROI olçumu yapmak için
Twitter ile kaç tane konuya çözüm getirdiğinizi
analiz edin.
83. Retweet sayıları, CTR (click
through rate), takipçi sayısı gibi parametreler ile Twitter performansınızı
ölçebilirsiniz.
84. Retweet sayılarınızı
takip etmek icin RetweetRank’i
kullanın.
85. Tweetlerinizin CTR’ini
ölçmek için http://bit.ly/ gibi URL
kısaltıcı programlar kullanın.
86. UTM-Google Analytics kullanın ve tweetleriniz için UTM parametrelerini
ekleyerek Twitter’dan gelen web site trafiğinizi analiz edin.
87. Takipci sayınızı analiz
etmek için TwitterCounter kullanın.
88. Hangi tweet’inizin size
kullanıcı kazandırdığını ya da kaybettirdiğini belirlemek için TweetEffect
kullanın.
90. Authentication’i desteklemeyen hiç bir üçüncü
taraf uygulaması kullanmayın.
91. Hackerlardan hesabınızı korumak için güçlü
bir şifre seçin. Güçlü bir şifre oluşturmak için Strong Password Generator’u kullanın.
92. Twitter hesabınızda herhangi bir güvenlik açığı oluşması durumunda hemen şifrenizi değiştirin.
93. Yabancılardan gelen direkt mesaj linklerini
asla tıklamayın.
[1] Joel Comm, Twitter Power, How to Dominate Your Market
One Tweet at a Time, John Wiley, 2009, s. 18–19. Yine aynı yıl yayınlanan
başka kitaplar arasında David Pogue, The
World According to Twitter; Tim O’Really, Sarah Milstein, The Twitter Book; Laura Fitton, Michael
Gruen, Leslie Poston, Twitter For Dummies;
Warren Whitlock, Deborah Micek, Twitter
Revolution; Steve Weber, Twitter
Marketing: Promote Yourself and Your Business on Earth’s Hottest Social Network,
de sayılabilir.
[2]
Bunlardan biri olarak bakınız: http://www.-twittermarketingzone.com
10.02.2010
[3] http://www.misjournal.com/?p=7424
27.08.2011
[4] http://tweetadder.com 22.08.2010
(Üzgünüm, şimdi kontrol ettim, linkler artık çalışmıyor. Dünya ne kadar hızlı değişiyor, bir kere daha anlıyoruz...)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder