Pazarlama yaklaşım ve uygulamalarında ürün ve firma temelli geleneksellikleri tersine çevirmeyi öneren bir yaklaşımın adı. Eskiden bir ürünün veya hizmetin pazarlanması ve satışında temel yaklaşım, “Ne?, Nasıl?, Neden?” sıralamasını takip ederdi. İşler ve pazarlama, Neyi-Nasıl-Neden sıralamasıyla planlanır, yürütülürdü. Bu aracı/nesneyi (Ne?), en kaliteli ve en hızlı iş görecek şekilde ürettik (Nasıl?), çünkü sizin kendinizi daha iyi hissetmenizi istedik. (Neden?)
Ne İçin (Niçin) Pazarlama ise, bu sıralamayı, “Neden? - Nasıl? - Neyi?” şeklinde değiştiriyor. Pazarlama, Ne? Sorusuyla değil, Ne İçin? (Niçin) sorusuyla başlıyor. Neden o aracı/nesneyi üretti-ğimizi, üreteceğimizi, onu Nasıl ürettiğimizi ve Neden/Ne İçin/Niçin sunduğumuzu, önerdiğimizi anlatmaya girişiyoruz.
Piyasaların aslî unsuru olan insanlar dünyaya giderek daha bilinçli, daha sorumlu bakmaya başladılar. Sürdürebilirlik arayışı, tüketim yaklaşımları, hayata ve evrensel değerlere dair bilinç ve sorumluluk duyguları yükseliyor. Bu da onlara daha güçlü, daha sağlam ve daha tutarlı gerekçelerle yaklaşmayı zorunlu kılıyor.
Sabun örneğinden gidersek, sanki şöyle demeye getiriyoruz: “Hiyjen, temizlik, sağlıklı bir ömür ve dünyanın kaynaklarını israf etmeden kullanmak hepimizin geleceği için çok önemli (Neden?) O yüzden biz çevreye en az zarar verecek şekilde (Nasıl?) hoş sabunlar (Ne?) üretiyoruz.
Not: Neden, Niçin ve Ne İçin? Bu kelimeler bazıları için farklı anlamlar yüklenmiş görünmese de, şahsen aralarında fark gözetirim. Neden, bir sonuca dair durumu, Niçin bir amaca, bir niyete, bir gerekçeye, Ne İçin ise elde edilmek istenen nesneye daha yakın çağrışımlar içeriyor. İşte bu niyetle, her birinin yerli yerine kullanılması gerektiğini düşünürüm.
Lâkin, dilimize yerleşmiş anlam karmaşasından kurtulmak da kolay olmuyor. İ. K.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder