7 Şubat 2011 Pazartesi

BİR SINAV DENEYİMİ DAHA... (3)



(Pazarlama Bi' Tanedir: Bir Pazarlamalar Ansiklopedisi için tanıtım metni yazan ve bu blogda yayınlanmasına onay veren öğrencilerimin yazılarını zaman zaman burada alfabetik sırayla yayınlıyorum.)

Mert Durdağ yazmış:

NEDEN "PAZARLAMA Bİ' TANEDİR"?

Günümüz pazarlama dünyasında veya işletme ihtisası ile uğraşan herkesin aklında farklı pazarlama tanımları var. Pazarlamacıların özellikle itiraz ettikleri husus, pazarlamanın satış ile aynı anlama gelmediğidir, ki bu yaklaşım doğrudur. Bu kitapta yer alan 387 farklı pazarlama türünün tanımlarının hemen hepsinde pazarlamının satıştan farkı ve hatta pazarlamanın sadece tek bir şey değil, tam aksine çok şey olduğu, ancak bütün bunlarla birlikte pazarlamanın sadece bir olduğunun farkına varılacağı açıkça hissettirilmektedir.
Dünyada farklı pazarlarda, farklı ölçeklerde, yüzlerce sektör var. Buralarda faaliyet gösteren işletmelerin temel mantığında, mal ve hizmet üretmek, ürettikleri mal ve hizmetleri satarak kar elde etmek amaçlanmaktadır. Öyleyse işletmenin temel mantığında bu mal ve hizmetleri alıcısına ulaştırabilmek için belirlenmiş, kurgulanmış bir pazarlama disiplini gerekmektedir. İşletmeler, faaliyet gösterdikleri sektörler, pazarlar, müşteriler, alışkanlıklar ve hacimler itibariyle birbirlerinden farklıdırlar. Bu doğrultuda hepsine farklı pazarlama yaklaşımları gerekir. Belki standart pazarlama faaliyetleri günümüzde daha çok kabul görüyor olsa da, gün içinde yaptığımız bütün faaliyetler, tercihler aslında farklı birer pazarlama türüdür. İşte bu kitapta belki daha adını bile tam koyamadığımız bütün pazarlama türleri görülebiliyor.
Kitapta adı geçen her pazarlama türünü incelerken, nasıl doğduğu, temelinde ne olduğu, nerelerde, ne için kullanılmaya ihtiyaç hissedildiğini keşfederken, bambaşka bir pazarlama türüne ulaşabilmek, pazarlama dünyasının ne kadar geniş uçsuz bucaksız bir deniz olduğunu bize göstermektedir. Bir pazarlamacı olarak değil de, pazarlamaya ilgi duyan birisi bu kitabı okuduğunda pazarlamanın aslında hayatımızın bütün zaman dilimlerine, anlarına kadar ruhumuza, içimize işlediğini farkedecektir.
Pazarlama türlerini örnekleri ile birlikte incelerken, insan bir sonraki pazarlama türünü merak etmeden duramıyor. Çünkü bir sonraki pazarlama türü de aslında hayatımızda var olan başka bir tercihimizi, neden-sonuç ilişkisi içerisinde pazarlamanın temel mantığı olan yenilik ve farklılaşmak mantığında inceliyor.
Pazarlamada farklılık üretmek, yenilikçi olmanın peşinde koşmak, 387 farklı pazarlama tipi ile sınırlı kalınamayacağını da bize gösteriyor, bu kitap. Pazarlamacıların bakış açısıyla değerlendirildiğinde aslında müşterimize ulaşabilme imkanlarımızın ne kadar çok olduğunu ve seçtiğimiz her yolun, adeta yeni bir pazarlama tipi oluşturduğunu ve oradan da bambaşka pazarlama türlerine ulaşabileceğimizi göstermektedir.
Pazarlama başlangıçta işletme bilimine dahil bir ihtisas alanı olarak tanımlamış olsak da, iletişimden siyasete, sanattan sosyoloji ve psikolojiye kadar bütün branşlarda pazarlamanın aynı dili konuşabildiğini bu kitap bizlere anlatıyor. Kitabı aslında bir işletmeci gözüyle değil de, tüketicileri anlamak için okuduğunuzda, "müşteri bilimi" tanımına ulaşıyor ve aradığımız müşteriyi nerede ve nasıl yakalayacağımızı bize anlatıyor.
Kitabı okuduktan sonra örneklerde adlarına rastladığınız büyük şirketlerin insan psikolojisinin, tüketici tercihlerini ne kadar etkilediğini, ne kadar kolay ve basit yaklaşımların işe yaradığını farkedeceksiniz. Ve bundan sonra soracağınız ilk soru: "Daha başka ne var ?" olacak.
Evet, pazarlamanın doğasında farklılık, merak, yenilikçilik, ve bunlar gibi pek çok heyecan verici duygular yatar. İşte bu kitap ile bir pazarlamacının içinde duyduğu farklılışma heyecanını zinde tutuyor ve daha da fark üretmek için yeni alternatifler peşine düşüyorsunuz.

Hiç yorum yok: