SELFIE MARKETING / ÖZÇEKİM PAZARLAMA
Selfi veya Özçekim
(İngilizcesi Selfie) olarak bilinen,
kimilerince Nefs-i Sûret, Sûret-i Nefs, Otofoto ve başka adlarla da anılan, kişinin
kendi fotoğrafını çekme işleminin ve çekilen resmin adı. Özçekim’in gücünden ve toplumdaki etkisinden
pazarlama amaçlarıyla yararlanmak için girişilen faaliyetlere Selfie Marketing deniyor.
Adı konmasa da,
selfinin doğuşu 1839’a dayanıyor. Kendi resmini ilk çeken Robert Cornelius
özçekimin atası sayılıyor. Selfie terimi
internette ilk olarak 2004’te Flickr’da
geçmiş. Selfi halk arasında 5-6 yıl önce Facebook’la birlikte popülerlik
kazandı. O zamanlar sosyal medyada adı konulmamıştı, ama yayılıyordu.
Özçekim,
pazarlamacıların da ilgisini çekmekte gecikmedi, firmaların, markaların,
ürünlerin, ünlülerin, kişilerin pazarlanması için kullanılmaya başladı. Çekilen
fotoğrafların çeşitli paylaşım kanalları üzerinden kişinin sosyal çevresiyle paylaşılmasıyla
birlikte özçekim, güçlü bir pazarlama aracı haline dönüştü.
Çığ gibi büyüyen
özçekim hareketinin altında yatan etkenler ve kişilerin özçekimle ilişkilerini
anlamak ve açıklamak için sosyal bilimler alanında sayısız araştırmalar dahi gündeme
geldi. Selfie sözcüğü, 2013’de yılın kelimesi olarak Oxford sözlüğüne eklendi.
86. Oscar töreninde ünlü TV programcısı Ellen
DeGenere’nin sinemanın ünlüleriyle birlikte poz verdiği ve Twitter’de paylaştığı özçekim
tivitlenme rekoru kırmıştı. Bu yayılmada tek bir grup özçekimi için Ellen’e 8
milyon dolar ödeyen Samsung markasının da etkili olduğu söyleniyordu. Aynı
marka, 2015’de Las Vegas’taki asrın boks maçı öncesinde tek bir selfie çekmesi
için boksörlerden birine 2 milyon dolar vermişti. Spor ayakkabı üreticilerinin,
ünlü boksörlere, sporculara kendi ayakkabılarını
giyerken gösteren tek bir kare fotoğraf için milyonlarca dolar teklif ettikleri
iddia ediliyordu.
Selfinin getirdiği
fırsatlar, büyük küçük, çevrimiçi çevrimdışı, yerel global hemen bütün firmalar
tarafından değişik uygulamalara konu oldu.[1]
Selfie
pazarlaması 2013 yılından itibaren tüketicileri müşteriye dönüştürmek ve onların
ilgisini çekmek için ünlü markalar tarafından
da tercih edilen bir strateji haline dönüştü. Dove, Samsung, Toyota, Apple, Sony, Huawei, GoPro, Axe bu konuda
ilk akla gelen örnekler oldu.
Urban Outfitter, müşterilerinden kendi markasını taşıyan kıyafetlerle
10 milyondan fazla fotoğraf topladı, seçilenleri sitesinde sergiledi.
Mağazalarda giyinme odalarına yerleştirdiği aynalarla müşterileri selfie çekmeye ve paylaşmaya teşvik
etti. Özçekim akımı, THY reklamlarına da konu oldu. Bir reklam filminde ünlü
basketbolcu Kobe Bryant ve ünlü futbolcu Leonel Messi birbirleriyle selfie yarışı
yapıyorlardı.[2]
Özçekimler sayesinde firmalar satışlarını,
pazar paylarını, yorumları, paylaşımları, haberdarlık düzeylerini, müşteriler,
ürünleri ve hizmetleriyle etkileşimlerini, taraftarlarını, izleyicilerini
arttırmak imkanı buldular, buluyorlar. Bu araç, firma ve markaların hem mevcut
hem de potansiyel müşterilerini olumlu etkilemelerine yardımcı oluyor. Sosyal
etkileşim ve paylaşımlar sayesinde, selfie yoluyla başlatılıp üretilen etkileşmeler,
katlamalı sonuçlar üretebiliyor.
Özçekim Pazarlama'dan
sonuç alabilmek için, firmaların önce ulaşmak istedikleri kitleleri dikkatle
tanımlamaları, izlemeleri, dinlemeleri gerekiyor. Ayrıca sosyal medyada
yürütülecek bütün faaliyetlerde olduğu gibi, selfi aracılığıyla gerçekleştirilecek
etkileşme çabalarında özenli, dürüst ve samimî bir yaklaşım izlemeleri şart.
[1] Her araç gibi selfie de pazarlama amaçları
itibariyle dikkatle kullanılması gereken bir güç. Bazı örnekler ve uyarılar
için bkz: http://khosann.com/sosyal-medyada-ne-zaman-selfie-kullanmali-azi-karar-cogu-zarar/, 06.05.2015
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder